Antarctic Odyssey 2020

Expeditiecruise van Nieuw Zeeland via Antarctica naar Argentinië.

Antarctic Odyssey: de ultieme expeditiecruise per schip en helicopter naar Antarctica!

We gaan naar via het prachtige Nieuw Zeelandse eiland Campbell, broedplek van Koningsalbatrossen, varen de Ross’ Zee in, bezoeken de hut die de Brit Robert Falcon Scott gebruikte in zijn poging als eerste de Zuidpool te bereiken en gaan naar de Amerikaanse basis Mc Murdo. Ook op de planning staan een bezoek  aan de Dry Valleys – de droogste plek op aarde! – en de oostkant van de ijskap van waaruit Roald Amundsen toegang kreeg tot de ijsplaat en tenslotte als eerste mens de Zuidpool bereikte in 1911.

Via de Amundsen zee, een gebied met Keizerspinguïns, Orka’s, Dwergvinvissen en verschillende soorten robben, varen we naar het zelden bezochte Peter I Island, waar we plannen om met de helicopter aan land te gaan, voordat we doorvaren naar het zuidelijke deel van het Antarctisch Schiereiland, waar we de Zuidpoolcirkel weer zullen passeren, op weg naar ons eindpunt, de meest zuidelijke stad ter wereld, Ushuaia in Argentinië.

Welkom aan boord van één van de meest spectaculaire expedities naar Antarctica!

 

 

 



Dag 1: Nieuw-Zeelands meest zuidelijke stad
De reis begint in Bluff, de meest zuidelijke stad van Nieuw-Zeeland. Vanaf hier varen we voorbij de grenzen van de bewoonde wereld, naar de ongetemde en koude regionen van het diepe zuiden.

Dag 2: Varend tussen de zeevogels
Op deze eerste dag op open zee volgen talrijke zeevogels het schip, op weg naar Campbell Island.

Dag 3: Campbell’s rijke vogel leven
We verwachten een bezoek te brengen aan het ‘Sub-Antarctic New Zealand Reserve’ en UNESCO Werelderfgoed-site Campbell Island, met een weelderige flora. Ook de fauna op Campbell Island is geweldig, met een grote kolonie Noordelijke koningsalbatrossen op het grootste eiland en broedende Grote-, Campbell-, Grijskop-, Wenkbrauw- en Roetkopalbatrossen op de omliggende eilanden. Er leven ook drie pinguïnsoorten, de Oostelijke  rotspinguïn, de Grote kuifpinguïn en de  Geeloogpinguïn.

In de 18e eeuw werden de zeehonden op de eilanden door de  jacht met uitsterven bedreigd maar de populaties zeeolifanten, pelsrobben en zeeleeuwen hebben zich gelukkig weer  hersteld. 

Dag 4: Naar het zuidoosten
We varen in zuidoostelijke richting, richting Macquarie Island, terwijl we weer gevolgd worden door talrijke zeevogels.

Dag 5: Macca, oftewel Macquarie Island
Macca, zoals Macquarie Island ook wel genoemd wordt, werd pas in 1810 ontdekt door de Australische zeehondenjager Frederick Hasselborough.
Het is een Tasmaans natuurreservaat en sinds 1997 een “World Heritage Site”. De ‘Australian Antarctic Division’ heeft een permanent onderzoeksstation op het eiland, onder andere vanwege de enorme dierenrijkdom. Vier soorten pinguïns: Konings pinguïns, Ezels, Rotspinguins en bijna een miljoen broedparen van de endemische Schlegels pinguïn. Zeeolifanten en meerdere pelsrobsoorten, waaronder de Nieuw-Zeelandse pelsrob komen ook voor.

Dag 6 – 8: Weer op de open oceaan
We varen weer door de onmetelijke zuidelijke Oceaan. Zeevogels zijn uitbundig aanwezig in dit gebied en we hopen op goede zeecondities.

Dag 9: De winderige Balleny Islands
De geplande route passeert Sturge Island, om een indruk kunnen krijgen van dit afgelegen en door de wind gegeselde eiland, waarna we de Zuidpoolcirkel weer passeren.

Dag 10: Naar het Antarctisch Continent
Ondertussen zijn we veteranen van de oceaan geworden. Vandaag varen we de gehele dag richting het Antarctische Continent.

Dag 11: De bewoners van Cape Adare
We pogen aan land te gaan bij Cape Adare, de plaats waar voor het eerst mensen op het Antarctische Continent overwinterden. De hut waar de Noor Borchgrevink verbleef in 1899 wordt omringd door de grootste kolonie Adéliepinguïns ter wereld!

Dag 12: Cape Hallet
Varend langs de westkust van de Ross Sea doen we mogelijk een poging om te landen in het bijzondere en beschermde gebied van Cape Hallet, waar een grote kolonie Adéliepinguïns huist.

Dag 13: Het onverwoordbare Inexpressible Island
Wanneer de ijssituatie gunstig is landen we op Inexpressible Island, een eiland van historische betekenis vanwege de minder bekende “Northern Party” van Scott’s expeditie. Er bevindt zich hier ook een grote Adéliepinguïn kolonie. 

Wanneer de ijscondities de doorgang tot Terra Nova Bay verhinderen, dan varen we verder door richting het zuiden, naar de indrukwekkende Drygalski Ice Tongue.

Dag 14 – 16: Hoogtepunten van de Ross Sea
Langs de Ross Ice Shelf varend is het plan om Ross Island te bezoeken. Op dit eiland, met op de achtergrond Mount Erebus, Mount Terror en Mount Byrd, bevinden zich meerdere beroemde plekken die een dramatische rol hebben gespeeld in de Britse expedities van de vorige eeuw, zoals Cape Royds met de hut van Ernest Shackleton.

We willen hier ook Cape Evans bezoeken, met de hut van Robert Falcon Scott. Vanuit Hut Point vertrokken Scott en zijn mannen richting de Zuidpool. Als het ijs de toegang tot dit gebied blokkeert maar de weersomstandigheden verder wel gunstig zijn, kunnen we de helikopters gebruiken om op een of meerdere plaatsen in dit gebied aan land te gaan.

We proberen ook het Amerikaanse ‘McMurdo Station’ en zijn Nieuw-Zeelandse equivalent, Scott Base te bezoeken. Vanuit ‘McMurdo Station’ willen we een 10 km lange, stevige wandeling aanbieden naar Castle Rock, waar we een geweldig uitzicht hebben over de Ross Ice Shelf, in de richting van de Zuidpool.

We verwachten ook met de helikopters in Taylor Valley te maken, een van de Dry Valleys. Nergens anders op aarde lijken de omstandigheden zo op Mars als hier. 

Dag 17 – 18: De epische Ross Ice Shelf
Ons volgende doel is om de Ross Sea vanuit het oosten binnen te varen. We naderen de Ross Ice Shelf in de Bay of Whales bij Roosevelt Island. Deze shelf, de grootste in de wereld, is een drijvende massa landijs met een wel 30 meter hoge ijsrand.

De Bay of Whales, (door de Amerikaanse vliegenier Richard E. Byrd in 1934 vernoemd naar president Franklin D. Roosevelt) maakt deel uit van de Ross Ice Shelf, vele reusachtige ijsbergen drijven hier rond. De Noorse poolreiziger Amundsen vond hier een doorgang tot het continent, op weg naar de Zuidpool, welke hij uiteindelijk bereikte op 14 december 1911.

Ook de Japanse poolreiziger Nobu Shirase had in 1912 een kamp in dit gebied, bij Kainan Bay. Wanneer de omstandigheden het toelaten zullen een poging doen om per helikopter op de Ross Ice Shelf te landen.

Gedurende dit deel van de reis passeren we ook de Internationale Datumgrens.

Dag 19 – 25: Uitzichten over de Amundsen Sea
Deze dagen varen we door de Amundsen Sea, langs en door de buitenste randen van het pakijs, terwijl we profiteren van de westwaartse Antarctische kuststroming. Het pakijs varieert van jaar tot jaar, het is nooit hetzelfde en wanneer het aanwezig is zullen we er zeker van profiteren. Het is een ongelofelijk schouwspel en een echte ervaring. Vaak zijn er in de buurt van het pakijs ‘loslopende’ Keizerspinguïns te zien, grote groepen zeehonden op ijsschotsen en ook Orka’s en Dwergvinvissen.

Dag 26: Een zeldzame blik op Peter I Island
Het in het Noors genoemde Peter I Øy, is een onbewoond vulkanisch eiland in de Bellingshausen Sea. Het werd in 1821 ontdekt door Fabian von Bellingshausen en vernoemd naar de Russische Tsaar Peter I. Het wordt geclaimd door Noorwegen maar als zelfstandig territorium beschouwd.

Het wordt slechts zelden door passagiersschepen bezocht vanwege de afgelegen locatie en de extreme natuurelementen in dit gebied. Als de weersomstandigheden het toelaten zullen  we een helikopterlanding proberen te maken op de vergletsjerde noordzijde van het eiland. 

Dag 27 – 28: Varend door de Bellingshausen Sea
We varen door de Bellingshausen Sea, de koers gezet naar het Antarctic Peninsula.

Dag 29: Door de Pendleton Strait
We bereiken het Antarctisch Schiereiland dicht in de buurt van de Zuidpoolcirkel. Wanneer de ijssituatie het toestaat varen we door de Pendleton Strait en proberen we op het zuidelijke puntje van het zelden bezochte Renaud Island te landen. Hier hebben we spectaculaire uitzichten op de ijsbergen in dit surrealistische, door sneeuw en ijs beheerste landschap. 

Dag 30 – 32: Naar het noorden over de Drake
De komende twee dagen op de Drake Passage kunt u het zeemansleven vanuit het perspectief van de eerste poolreizigers lichtelijk meebeleven: een stevige bries, rollende golven en mogelijk al een walvis die plotseling opduikt en een ademspuit laat zien.

Na de Antarctische Convergentie – Antarctica’s natuurlijke afbakening, die gevormd wordt waar koude noordwaartse oceaanstromingen en warmere sub-antarctische stromingen elkaar ontmoeten – bevinden we ons in de “Circum-Antarctic Upwelling Zone”.

Niet alleen het zeeleven maar ook het vogelleven verandert vanaf nu: verschillende albatrossoorten en stormvogels vertonen zich vrij plotseling: Grote albatrossen, Grijskopalbatrossen, Wenkbrauw albatrossen, Roetkop albatrossen maar ook Kaapse duiven en Zuidelijke stormvogels kunnen hier gezien worden.

Dag 33: Helemaal het einde: Ushuaia
Aan ieder avontuur, hoe mooi ook, komt uiteindelijk een einde. U monstert af in Ushuaia, met als bagage de diepe indrukken die deze bijzondere reis en de ruige natuur op u gemaakt hebben.

Vraagt u ons gerust naar de mogelijkheden om een paar dagen langer in Ushuaia te blijven. Wij kennen de stad en de omgeving goed en kunnen u adviseren wat te doen.

 

  • Dag 1: Vertrek vanuit Bluff (Nieuw Zeeland)
  • Dag 2: Dag op zee
  • Dag 3:  Campbell Island
  • Dag 4: Dag op zee
  • Dag 5: Macquarie Island
  • Dag 6: Dag op zee
  • Dag 7: Dag op zee
  • Dag 8: Dag op zee
  • Dag 9: Balleny Islands
  • Dag 10: Dag op zee
  • Dag 11: Cape Adare
  • Dag 12: Cape Halleg
  • Dag 13: Inexpressible Island
  • Dag 14: Hoogtepunten van de Ross Sea
  • Dag 15: Hoogtepunten van de Ross Sea
  • Dag 16: Hoogtepunten van de Ross Sea
  • Dag 17: Ross Ice Shelf
  • Dag 18: Ross Ice Shelf
  • Dag 19: Amundsen Sea
  • Dag 20: Amundsen Sea
  • Dag 21: Amundsen Sea
  • Dag 22: Amundsen Sea
  • Dag 23: Amundsen Sea
  • Dag 24: Amundsen Sea
  • Dag 25: Amundsen Sea
  • Dag 26: Peter I Island
  • Dag 27: Bellinghausen Sea
  • Dag 28: Bellinghausen Sea
  • Dag 29: Pendleton Strait en Renaud Island
  • Dag 30: Dag op zee
  • Dag 31: Dag op zee
  • Dag 32: Aankomst in Ushuaia

 

Enkele van de soorten die we hopen te zien:

VOGELS:

  • Reuzenalbatros
  • Wenkbrauwalbatros
  • Koningsalbatros
  • Roetkopalbatros
  • Zuidelijke Stormvogel
  • Cape Petrel
  • Antarctic Petrel
  • Snow Petrel
  • Wilson’s Stormvogeltje
  • Black-bellied Storm-petrel
  • Ezelspinguin
  • Adeliepinguin
  • Koningspinguin
  • Keizerspinguin
  • Schlegel’s pinguin
  • Stormbandpinguin
  • Antarctische Aalscholver
  • Zuidpooljager
  • Zuidpoolkip
  • Zuidelijke Reuzenstormvogel

ZOOGDIEREN:

  • Orka
  • Antarctische Dwergvinvis
  • Bultrug
  • Zuidelijke Butskop
  • Zandloperdolfijn
  • Crabeater Seal
  • Weddell Seal
  • Ross’ Seal
  • Zeeluipaard
  • Zeeolifant
  • Antarctic Fur Seal
  • New Zealand Fur Seal

 

Antarctic Odyssey 2017

Hutten:
Er zijn meer hutcategorieën beschikbaar, vraag ons om meer informatie.

Reissom:
De vermelde reissom is per persoon en exclusief vliegtickets.

Reis en schip:
De reisbegeleiding bestaat uit een Engelstalige expeditieleider en Engelstalige bemanning aan boord.

Het schip biedt plaats aan maximaal 116 passagiers. Het is een internationaal gezelschap met Engels als voertaal.

Voor deze reis worden geen specifieke eisen aan conditie gesteld. Tijdens landingen heeft u de keuze deel te nemen aan verschillende wandelingen, variërend van licht tot pittig.

Helikopter transfers:
Tijdens deze reis zullen we gebruik maken van zodiactransfers van het schip naar de wal. Daarnaast werken we ook met twee helikopters waneer de zodiacs niet gebruikt kunnen worden. Mogelijke plekken voor de helikoptertransfers zijn Peter I Island, The Ross Ice-Shelf, de Dry Valleys, Mc Murdo Station, Cape Evans (hut van Scott) en Cape Royds (hut van Shackleton). Op voorhand zijn we van plan op vijf helikoptertransfer te maken, echter een exacte hoeveelheid helikopter transfers kan niet worden voorspeld. Het gebruik van helikopters is een groot voordeel en kan ons steunen in ons doel om bepaalde landingsplaatsen, die anders onbereikbaar zijn, te bereiken. Dit is een ware expeditie en we varen in één van de meest afgelegen gebieden ter wereld, geregeerd door de krachten van de natuur, het weer en ijsomstandigheden.
Omstandigheden kunnen snel veranderen, met daarbij het gevolg dat helikopters soms niet ingezet kunnen worden. De passagiers worden geacht dit te begrijpen en te accepteren. Veiligheid is onze grootste zorg en er worden dan ook geen compromissen gedaan op dit gebied. Er kunnen geen garanties kunnen worden gegeven op het gebruik van de helikopters en claims hieromtrent worden niet geaccepteerd. Het schip is voorzien van twee helikopters, maar in het geval dat een helikopter, bijvoorbeeld door een technische storingen, niet kan vliegen, worden er geen helikopters ingezet. Dit omdat er bij de inzet van een helikopter de andere helikopter moet worden ondersteund door een tweede operationele helikopter.

Speciale opmerking met betrekking tot het overschrijden van de datumgrens:
Deze reis heeft een totale duur van 31 nachten / 32 dagen. Echter, kijkend naar de begin- en einddatum van de reizen, “lijkt” het dat de reis vanuit Nieuw Zeeland 30 nachten duurt. Dit wordt verklaard door het feit dat we de “datumgrens” op 180 graden lengtegraad oversteken. De reis duurt derhalve 31 nachten / 32 dagen.

Klimaat:
Het weer bij Antarctica kan zeer wisselvallig zijn. Temperaturen tussen ongeveer -8 en + 15 graden Celsius zijn te verwachten. In combinatie met soms zeer sterke wind kan de gevoelstemperatuur soms extreem laag zijn.

Informeert u bij onze expeditiecruise-experts naar het te verwachten weer en welke kleding u voor deze reis dient mee te nemen. Wij kennen (een deel van) de reis en het gebied uit eigen ervaring en kunnen u de juiste informatie geven.


N.B.:
 Voor alle expeditiecruises geldt dat de reisbeschrijving als leidraad dient, en dat geldt zeker ook voor deze reis. Onderweg zijn er mogelijk omstandigheden die ervoor zorgen dat de route en de dagindeling op een andere manier dan beschreven wordt ingevuld. Slecht weer, overheidsrichtlijnen, maar ook onverwachte mogelijkheden voor ongeplande zodiaccruises of landingen kunnen ervoor zorgen dat de reis anders verloopt dan wij op voorhand kunnen aangeven. De expeditieleider geeft u bij aanvang van de reis meer informatie en houdt u gedurende de reis op de hoogte van de mogelijkheden en ontwikkelingen tijdens de reis.

De in de reisbeschrijving vermelde soorten komen allemaal in het gebied voor en worden allemaal met enige regelmaat in het gebied gezien. Het kan echter voorkomen dat u minder of andere soorten ziet dan aangegeven in de reisbeschrijving. Het is uiteraard ook mogelijk dat u méér soorten ziet dan in de reisbeschrijving staan vermeld, wij kunnen echter geen garantie geven voor de soorten of het aantal dieren dat u ziet tijdens de reis.

 

 

Aanbiedingen

Korting Antarctic Odyssey
Tot Euro 7900 korting per persoon en EIGEN NEDERLANDSE begeleider aan boord!
Boek de aanbieding

Reisinformatie



Reissom:
Vierpersoonshut: Euro 22.500,- per persoon

Driepersoonshut: Euro 24.500,- per persoon

Tweepersoonshut met patrijspoort: Euro 28.500 per persoon

Tweepersoonshut met raam: Euro 29.500 per persoon

Superior hut: Euro 32.500,- per persoon


Vertrek datum:
16 februari 2020    

Boek een reis

Boek deze reis

Reis instellingen:

Aantal personen

Gewenste reisdata:




Persoonlijke informatie:












Bijzonderheden:



      Lees hier ons Privacy Statement


 Hoeveel is 6 + 7 :

Sluit venster

Boek deze aanbieding

Reis instellingen:



Gewenste reisdata:




Persoonlijke informatie:












Bijzonderheden:




 Hoeveel is 6 + 7 :

Sluit venster

Inclusief

  • alle overnachtingen aan boord
  • alle maaltijden
  • alle landingen
  • alle zodiaccruises
  • gebruik van rubber laarzen en sneeuwschoenen
  • alle helikoptertransfers (zie ook het kopje “Praktische informatie”)
  • groepstransfer van het schip naar het vliegveld in Ushuaia (direct na ontscheping)
  • alle havengelden
  • alle lezingen
  • koffie, thee en water
  • diensten van de zeer ervaren expeditiestaff
  • klantbijdrage garantiefonds GGTO: Euro 15 per boeking

Exclusief

  • vliegticket
  • overnachting(en) in Argentinië (indien nodig)
  • overnachting(en) in Nieuw Zeeland (indien nodig)
  • reisverzekering
  • uitgaven van persoonlijke aard

 

 

Zoek uw ideale bestemming!

Voorkeur bestemming

Continent:
Land:
Prijsklasse: