Slovakia Imperial Eagle photo Milos Balla 2

Reis in het kort

Hoogtepunten

• Ruigpootuil en de Oeraluil
  • Veel spechtensoorten zoals de Drieteenspecht, Witrugspecht en Syrische Bonte Specht,
  • Overweldigende, uitgestrekte natuur in prachtig, vaak bergachtig gebied.
  • Veel roofvogels zoals Schreeuwarend, Keizerarend en Steenarend
  • Uitbundig vogelleven rondom onze hotels

Is deze reis iets voor mij?

• Regelmatig korte wandelingen in rustig tempo om de vogels te vinden
  • Beste tijd van het jaar om Slowakije te bezoeken
  • Er is veel ruimte om foto's te maken
  • Meerdere verschillende biotopen waardoor we altijd met een leuke soortenlijst thuiskomen
  • Kleine groep: min. 5, max. 12 deelnemers

Reisomschrijving

Slowakije is al jaren een zeer geliefde bestemming voor vogelaars. Bijzonder zijn vooral de spechten, met minimaal 1000 broedparen van alle Europese spechtensoorten. Daarnaast doen de uilen het goed in dit kleine land in het midden van Europa met goede kans op: Dwerguil, Ruigpootuil, Oeraluil en Oehoe.

Dat is echter nog niet alles; Keizerarenden kunnen hier relatief eenvoudig gezien worden en soorten die bij ons niet of zeer moeilijk te zien zijn als Sakervalk, Korhoen, Kleine Klapekster, Schreeuwarend, Roodmus, Withalsvliegenvanger en Citroenkwikstaart zorgen voor extra aantrekkingskracht.

Deze reis combineert verschillende goede habitats, van wetlands tot droge semi-steppe en van bergbossen tot graslanden, waardoor er een grote verscheidenheid aan soorten te verwachten is. We gebruiken slechts weinig hotels tijdens de reis zodat u niet elke dag hoeft in- en uit te pakken. Vaak liggen de hotels in landelijke gebieden en kunnen we voor en na het ontbijt meteen al veel zangvogels aantreffen.

De lokale gids die ons begeleidt heeft meer dan 20 jaar ervaring en zijn uitgebreide kennis zorgt voor de best mogelijke begeleiding.

Kaart Slowakije vogelreis v2
Dit kan je verwachten

Dagbeschrijvingen

• Dag 1-2

Vliegen naar bestemming

We vertrekken vanuit Nederland voor onze vlucht naar Krakow, niet ver van de Slowaakse grens. Na onze aankomst op de luchthaven van Krakow in het zuiden van Polen, worden we opgewacht door onze lokale gids. Hij rijdt ons in ongeveer 2 uur naar Vitanová, onze bestemming voor de komende nachten. Ons hotel ligt in een beekdal omgeven met heuvels met sparrenbossen. Rond de beek broeden Waterspreeuw en Grote Gele Kwikstaart en in de bossen is er grote kans op Notenkraker, Goudhaan, Vuurgoudhaan, Goudvink, Kruisbek en Sijs.

Twee overnachtingen in Vitanová.

• Dag 3-4

Orava stuwmeer

Orava is de koelste regio in Slowakije en wordt gekenmerkt door weides en oude bossen. Onze belangrijkste stop is een veengebied waar we in de ochtend baltsende Korhoenders kunnen zien. In dit extensieve landbouwgebied is het Paapje algemeen en verder is er kans op Schreeuwarend en Noordse Kwikstaart.

Bij het Orava stuwmeer komen van oudsher Schreeuwarenden, Roodmussen en Zwarte Ooievaars voor, terwijl Citroenkwikstaarten pas een paar jaar geleden vanuit Rusland zijn gearriveerd. De vele nestkasten voor Oeraluil die hier hangen, worden gretig benut door deze soort. De kans op een goede waarneming is dan ook hoog!

Twee overnachtingen in Liptovska Sielnica.

• Dag 5-6

Poesta

Deze twee dagen staan vooral in het teken van uilen en spechten: Zwarte Specht, Drieteenspecht, Witrugspecht, Grijskopspecht en Middelste Bonte Specht zijn redelijk algemeen, net als de dagactieve Dwerguil die hier regelmatig bovenop een naaldboom zit. Oehoe en Ruigpootuil komen ook veel voor, maar omdat zij met name ‘s nachts jagen, zijn ze vaak lastiger te zien. We bezoeken onder meer de Chočské heuvels nabij Dolný Kubín en het Mala Fatragebergte.

Tijdens onze wandelingen in het bos loont omhoog kijken vaak de moeite met overvliegende Steenarenden, Schreeuwarenden, Wespendieven en Haviken.

Op één van de ochtenden gaan we op zoek naar Rotskruiper, mits er een actief nest in de buurt is.

Andere soorten die we hier kunnen tegenkomen zijn onder andere Vuurgoudhaan, Kuifmees, Beflijster, Notenkraker, Kleine Vliegenvanger, Fluiter en Kruisbek.Het stuwmeer is ook vaak de moeite waard met soorten als Parelduiker, Roodhalsfuut en regelmatig een onverwachte soort. Het kleinere Besenovastuwmeer is rijk aan eenden, steltlopers en sterns terwijl geregeld Steenarend, Schreeuwarend en Zeearend waargenomen kunnen worden.

We laten de bergen achter ons en rijden naar de noordelijke uitlopers van de Hongaarse Poesta. Onderweg rijden we door de Hoge en Lage Tatra en stoppen we bij het spectaculaire Spissky Kasteel. Afhankelijk van de weersomstandigheden eerder in het jaar, is het soms mogelijk om met een stoeltjeslift naar een alpien gebied te gaan waar we Alpenheggemus, Waterpieper en Steenarend kunnen vinden.
    Als we de Karpathen achter ons laten, wordt het landschap langzaam meer open en komen Grauwe Klauwier en Wielewaal in beeld.

Drie overnachtingen in Viničky.

• Dag 7

Poesta en Senné

Ons hotel ligt bij een meertje dat veel door vissers gebruikt wordt. In en rond het meer zijn Kwak, IJsvogel, Zomertortel, Sperwergrasmus, Wielewaal, Grauwe Klauwier en Appelvink te vinden.

Een belangrijke stop vormen de Senné visvijvers. Deze visvijvers zijn een belangrijke stopplaats voor trekkende watervogels en steltlopers en kunnen deels worden overzien vanaf een uitkijktoren. Senné kan zich weliswaar niet meten met de Hongaarse Hortobagy, maar hier kunnen we de soorten veel dichterbij zien omdat de visvijvers niet zo groot zijn als in Hortobagy. De visvijvers en een aantal overwoekerde meertjes vormen een belangrijk moerasgebied waar soorten als Roodhalsfuut, Roerdomp, Purperreiger, Lepelaar, Witoogeend, Witwangstern, Witvleugelstern, Zeearend, Grote Karekiet, Baardman, Roodmus, Buidelmees, Zwartkopmeeuw, Dwergaalscholver, Steltkluut en soms ook Roze Spreeuw voorkomen en vaak redelijk eenvoudig gezien kunnen worden. Steltlopers op hun weg naar hun broedgebieden in het noorden gebruiken Senné als laatste stopplaats voor ze de bergen overvliegen. Regelmatig zorgen de visvijvers voor verrassende soorten!

Het oosten van Slowakije deelt veel soorten met het naburige Hongarije. Langs de rivier de Bodrog bezoeken we een afgesnoerde rivierarm met rietvelden en een fraai hardhoutooibos met abelen en eiken. Dit bos is rijk aan spechten zoals Middelste Bonte Specht, Syrische Bonte Specht, Grijskopspecht en Zwarte Specht terwijl we ook een kans hebben om Withalsvliegenvanger te zien. Verder bezoeken we een stukje puszta op de grens met Hongarije. Hier is komen soorten als Duinpieper, Hop, Bijeneter en Kleine Klapekster voor.

Ten zuiden van Michalovce wordt het landschap helemaal vlak en komen we in grootschalige landbouwgebieden waar we onder andere Zwarte Ooievaar, Keizerarend, Sakervalk, Schreeuwarend, Boomvalk, Slangenarend en Roodpootvalken kunnen vinden. Onze lokale gids heeft contact met plaatselijke vogelaars die vaak goed op de hoogte zijn en weten waar we deze soorten kunnen vinden.

Eén van onze vaste stopplaatsen is een steengroeve waar we broedende Oehoes, Tapuit, Boomleeuwerik, Nachtzwaluw, Slangenarend en Bijeneters kunnen vinden. Bijeneters zijn algemene broedvogels in dit gebied en we proberen een goed toegankelijke broedkolonie te vinden, waar we de vogels goed kunnen zien zonder ze te verstoren.

• Dag 8

Terugvlucht

Na het ontbijt verlaten we Slowakije en rijden we richting Boedapest in Hongarije. Afhankelijk van de vertrektijd van onze vlucht hebben we nog de mogelijkheid om een groeve op ongeveer een half uur rijden van de luchthaven te bezoeken. Hier vinden we niet alleen Grijze Gors, maar ook een kolonie Sousliks die regelmatig bezocht wordt door roofvogels op zoek naar hun dagelijkse maaltijd.

Vanuit Boedapest vliegen we terug naar Nederland.
    (vluchten en aanvlieghavens onder voorbehoud van beschikbaarheid)

Goed om te weten

Exclusief
  • Reis- en annuleringsverzekering
  • Uitgaven van persoonlijke aard
  • Klantbijdrage garantiefonds GGTO € 9,00 p.p.
  • Toeslag gebruik éénpersoonskamer € 250,-
  • Boekingskosten €25,00 per boeking
  • De vluchtprijs voor deze reis kunnen wij tot 2 maanden voor vertrek garanderen, daarna is deze op aanvraag