2016.05 – de verlengde North Atlantic Odyssey

Geplaatst op: 26 mei 2016

Een heel stil begin van de dag vandaag. Net voor drieën in de ochtend worden we gewekt door de uitval van de stroom. Niet alleen werken de lampen niet meer (dat zal niemand hebben gemerkt) maar ook gaat de noodverlichting aan en valt de motor stil. Niet veel later meldt de kapitein door het omroepsysteem dat er een zogenaamde blackout is.

In de ochtend blijkt dit moment door bijna iedereen anders beleefd. De ene was klaarwakker en ging zich afvragen of onze reis voorbij zou zijn als de motor uitbleef, de ander draaide zich om en sliep verder, maar ook vroeg iemand zich midden in de nacht af wat er dan met al dat lekkere eten moest als de vriezers het niet meer zouden doen….
Gelukkig bleken alle overpeinzingen als snel overbodig, de oorzaak van de blackout was snel gevonden en binnen een uur weer verholpen. Desalniettenmin was dit aan het begin van de dag het gesprek van de dag en ook kwam de kapitein persoonlijk een toelichting geven en vragen beantwoorden.

Het verschil tussen de Vorkstaartmeeuw en de (juveniele) Drieteenmeeuw stond vandaag op het programma van de Nederlandse afsluiting van de dag. Bij de uitleg van Ab over het herkennen en uit elkaar houden van deze twee soorten gebruikte hij de foto’s van onze huisfotograaf Seraf. De foto’s van de Drieteenmeeuw zijn van deze reis. De foto’s van de Vorkstaartmeeuw heeft hij echter drie weken geleden genomen tijdens de West Africa Pelagic.

De reden om stil te staan bij deze twee soorten was de ontdekking door Jip van de eerste Vorkstaartmeeuw van de trip. Een mooie vondst die meer in de lijn der verwachting lag dan de Regenwulpen die we ook zagen vandaag. Gisterenavond na elven is het Stormvogeltje gezien en naast de vele Grote Jagers zijn vandaag ook enkele malen Kleinste Jagers gezien. De les over de Jagers kwam dus ook vandaag goed van pas. Naast de les worden we vandaag ook getrakteerd op Jip die voordraagt uit zijn boek en stilstaat bij de relativiteit van begrippen als klein, kleinste en groot in de vogelnamen die we kennen.

De recap was vandaag, net als elke dag, in de bar een half uurtje voor de start van het diner. Tijdens de dagelijkse recap wordt de dag doorgenomen door de expeditieleider, maar ook wordt stilgestaan bij onder meer de weersvoorspellingen, de route die we die dag hebben afgelegd en waar we ons dus bevinden. Wij varen op dit moment op iets meer dan 60 graden noorderbreedte en hopen morgen rond 9 uur de noordpoolcirkel over te steken.

Verder stond de recap vandaag met name in het teken van de Noordse Butskop, een walvissoort die vandaag verschillende keren is waargenomen. Een mooie soort omdat deze soort niet op veel andere plekken of met andere reizen te zien is.

Ook morgen hebben we een zeedag op het programma op onze weg naar Jan Mayen. Wel een iets kortere dag want vandaag wordt de klok een uur naar voren gezet, terug van Engelse naar Noorse/Nederlandse tijd. Een uurtje minder slaap dus, dat terwijl het al zo moeilijk is om op tijd naar bed te gaan omdat het zo verleidelijk is om op de brug te blijven hangen in spannende afwachting van al dat komen gaat…

Vanaf de Atlantische Oceaan, op weg naar Jan Mayen,

Team Inezia Tours

Vorige blogentryvolgende blogentry

Zelf eens een keer een expeditiecruise meemaken?
Kijk op PolarXL voor heel veel mooie en bijzondere cruises.

 

 

 



Reacties

  1. Johan Boonstoppel zegt:

    Wij varen op dit moment op iets meer dan 60 graden noorderbreedte en hopen morgen rond 9 uur de noordpoolcirkel over te steken.

    Die 60 graden moet denk ik 70 zijn!

Zoek uw ideale bestemming!

Voorkeur bestemming

Continent:
Land:
Prijsklasse: