Sri Lanka Reisverslag 2023

• 12 februari 2024
  • Josien Schenkels

Sri Lanka November 2023

Sri Lanka is een eiland in de Indische Oceaan dat op 6 graden boven de evenaar, ten zuidoosten van India ligt.
Het is ongeveer anderhalf keer zo groot als Nederland en heeft 22.284.720 inwoners. Sri Lanka staat bekend om
haar uitgestrekte vlakten met bijzondere bergtoppen, theeplantages en schitterende tempels. Voorheen werd het
eiland Ceylon genoemd, die naam wordt nog steeds gebruikt voor de thee die afkomstig is uit Sri Lanka.

Foto: Jan.

Doordat Sri Lanka lang verbonden is geweest met India heeft het veel overeenkomsten in de natuur en geologie.
De natuur heeft zich verder onafhankelijk ontwikkeld doordat het zo lang biologisch geïsoleerd is geweest van het
vaste land. De natte zone van Sri Lanka is met 22.000 vierkante kilometer groot genoeg om een eigen
ecologische zone te zijn, het enige gebied in zijn soort in Zuidoost Azië.

Foto: Yvonne.

Het weer en klimaat van Sri Lanka
Het eiland kent een combinatie van tropische klimaten, waarbij de neerslagperiodes en de hoeveelheden
neerslag bepalend zijn voor het onderscheid tussen het regenwoudklimaat, het tropisch savanneklimaat en het
tropische moessonklimaat. De hoogste regionen, de bergen in het zuidelijk centrale deel, zoals de 2524 meters
tellende Pidurutalagala (de hoogste berg van Sri Lanka) kennen een warm mediterraan klimaat vanwege de
lagere temperaturen die in deze gebieden geregistreerd worden.

Foto: Josien

Op het overgrote deel van Sri Lanka liggen de temperaturen vrijwel het hele jaar rond de tropische grens van
dertig graden. In het noordoosten van het eiland zijn de verschillen tussen zomer en winter iets groter.
Respectievelijk 34 en 28 graden. In het zuidwesten zijn de verschillen op jaarbasis veel kleiner. Ook ‘s nachts
blijft het lang warm op Sri Lanka, tussen de 20 en 26 graden Celsius. In de berggebieden is het koeler, zoals
bijvoorbeeld in Nuwara Eliya waar de temperatuur in de regel tien graden lager ligt dan aan de kust. Zo is het
overdag gemiddeld 20 tot 23 graden en daalt het kwik in de nachten naar ongeveer tien tot veertien graden.

Bezochte gebieden
Tijdens deze Cultuur- natuurreis bezoeken wij naast natuurparken ook een aantal culturele hoogtepunten.
Anuradhapura, Wilpattu National Park, Sigiriya, Dambulla, Kandy, Kithulgala, Nuwara Eliya, Horton Plains,
Tissamaharama, Yala, Bundala, Udawalawa, Sinharaja, Mirissa en Galle.

Entree van Wilpattu. Foto: Pieter

Hoogtepunten
Hét hoogtepunt van deze reis is niet te benoemen. De reis is zo fantastisch en indrukwekkend dat het aan te
merken is als één groot hoogtepunt wat betreft cultuur en natuur! Om een aantal zeldzame soorten te noemen:
Leopard, Sloth Bear, Serendib Scops Owl, Sirkeer Malkoha, Sri Lanka Spurfowl, Ashy-headed
Laughingthrush, Green-billed Coucal, en Chestnut-backed Owlet.

Slothbear. Foto: Yvonne.

Sri Lanka Spurfowl. Foto: Pieter

Deze reis heeft veel en mooie soorten opgeleverd.
Vogels in totaal 223 waarvan 32 endemische soorten.
Om er maar een paar te noemen: Sri Lanka Frogmouth, Red-faced Malkoha, Spot-winged Thrush.

Zoogdieren.
Zoals Purple-faced Langur, Sambar Deer, Asian Elephant, Sri Lanka Giant Squirrel, Dusky-striped
Squirrel.

Sri Lanka Giant Squirrel. Foto: Josien

Dagvlinders.
Sri Lanka is rijk aan vlinders, op sommige dagen zagen we er tientallen. Mooie soorten zijn onder andere de
Peacock Pansy, Lime Butterfly en Nilgiri tit.

Peacock Pansy. Foto: Josien

Nachtvlinders.
We hebben ook veel nachtvinders gezien maar nog niet kunnen determineren. In ieder geval wel de mooie
White-banded Owl.
Libellen.
Zijn minder in aantal maar zeker ook heel mooi zoals de Rapacious Flangtail, en de Scarlet Skimmer.

Foto’s: Josien

Reptielen.
Er zijn veel slangen en hagedissen in Sri Lanka. Zoals de Green Garden Lizzard en de Rhino-horned LIzzard.

Foto’s Yvonne

Verslag
Dit verslag is samengesteld door Josien Schenkels, reisbegeleider van Inezia Tours. De foto’s zijn deels
aangeleverd door deelnemers van de reis. De rest is gemaakt door Josien.

Verslag van dag tot dag.

Zaterdag 11 november.

We verzamelen om 12.30 uur op Schiphol en om 15.15 vertrekken we naar Colombo,
met een tussenstop in Doha. De volgende ochtend 12 november, om 9.15 uur lokale tijd landen we in Colombo,
waar de lokale gids ons opwacht. Het is lekker warm weer, 30 graden, maar wel drukkend warm vanwege de vele
regen van de laatste tijd. Op weg naar ons hotel bezoeken we de vuilnisbelt!, Een leuke plek om de eerste
soorten te scoren zoals de White Wagtail leucopsis, Red- wattled Lapwing, Grey-headed Swamphen, Asian
Openbill, Cattle Egret, Black-headed Ibis en Indian Cormorant.

Na een uurtje regent het keihard en gaan we naar ons hotel. We worden hartelijk ontvangen met een
meloendrankje. Na de lunch rusten we nog wat en wachten we tot de hevige regen, die hier en daar overlast in de
kamers geeft, minder wordt. Aan het eind van de middag vogelen we bij de haven waar we Intermediate Egret
Little cormorant Gull-billed Tern en Spot-billed Pelican, tegen komen.

Spot-billed Pelican. Foto: Yvonne.

Na een heerlijk diner en lijsten gaan we naar bed, want het was een lange vermoeiende dag maar die wel heel
erg de moeite waard was.

Zondag 13 November

Na een goede nachtrust vertrekken we om 8.30 uur richting Anuradhapura. Een
prachtige rit door het binnenland van Sri Lanka, wat ons een mooi beeld geeft van de lokale bevolking en hun
leefomstandigheden. We rijden door dorpjes, stadjes die veelal omgeven zijn door kleine rijstvelden en
ananasplantages. Overal zien we de Flying Fox, vaak dood aan een elektriciteitskabel, maar deze leven nog

Flying Fox. Foto: Yvonne

Onderweg stoppen we om te genieten van de natuur en om wat nieuwe vogelsoorten te vinden zoals Blue-tailed
Bee-eater, Lesser Whistling Duck. Maar ook zien we prachtige vlinders en libellen zoals deze Yellow Waxtail.

Yellow Waxtail. Foto: Josien

In de middag arriveren we bij het hotel met een prachtig welkom volgens traditioneel boeddhistisch gebruik: iedereen steekt een
kaarsje aan. De paden in de tuin waren spekglad door de vele regen van de afgelopen dagen,
maar iedereen is er zonder kleerscheuren door gekomen!
Na een heerlijke lunch gaan we op pad naar de Vessagiriya Ruins, een oud Boeddhistisch bosklooster dat deel uitmaakt van de ruïnes van Anuradhapura. Een prachtige plek waar veel inscripties in de rotsen te zien zijn, maar waar ook veeldieren leven: de Black-bearded  sheathtailed Bat, Large Cuckooshrike, Blackheaded Cuckooshrike Coppersmith Barbet en de Indian Peafowl,

Indian Peafowl. Foto Pieter

We sluiten de dag af bij een oude tempel in Anuradhapura, een mooi complex maar waar je, zoals bijna overal in
Sri Lanka, ook vogels kunt zien!

Maandag 14 november

Om 5.30 vertrekken we naar National Park Wlipattu.
Gelukkig is het droog na een hele nacht regen. In 1,5 uur rijden we naar de ingang waar de Jeeps waarmee je het
park ingaat klaar staan.

Ingang NP Wilpattu. Foto: Pieter
We waren nog maar net in het park toen onze chauffeurs er als een gek vandoor gingen. Wat bleek, er was een
Slothbear gezien. Absoluut niet schuw liep het beest voedsel te zoeken. Wat een fantastisch begin van de dag!
Het is een prachtig National Park, waar we al snel een Ruddy Mongoose zien lopen. Maar ook Asian Buffalo,
Spotted Deer en Sambar Deer laten zich goed zien.

Samba Deer. Foto: Josien

Ook de vogels laten zich niet onbetuigd: Sri Lanka Junglefowl, Orange-breasted Green Pigeon, Asian Green
Bee-eater, om enkele soorten te noemen.

Asian Green Bee-eater. Foto: Pieter

Het ontbijtpakket eten we in de Jeep op. Ineens we scheuren er weer vandoor!!!!! Wat een mazzel. We zagen pa
luipaard stoeien met een van zijn jongen, midden op het pad.

Leopard. Foto: Josien

Na de lunch zitten Maria en Josien al achter in de Jeep en kijken achter hen naar de brutale Sri Lanka Toque
Macaque’s. We houden de voorkant niet in de gaten. Zonder dat we het merken komt er een in de Jeep die een
tasje met fruit te pakken heeft! De brutale aap!

Sri Lanka Toque Macaque. Foto: Jan

In de middag,regent het een paar maal kort maar hevig. Gelukkig kunnen de zijflappen van de Jeep dicht! Als het
droog is gaan de flappen weer open en zien we o.a. de White-rumped Shama en Crested Hawk -Eagle.

Crested Hawk-Eagle. Foto: Pieter

Om 20.00 uur zijn we moe maar voldaan terug in het hotel. Diner en naar bed is het plan maar o, nog even niet
want we horen een Indian Scops Owl roepen. We zien hem niet maar wat een fantastisch geluid.

Dinsdag 15 november

Vandaag doen we het wat rustiger aan. Om 8.00 ontbijt en om 9.00 uur vertrek. In
Anuradhapura rijden we langs 2 stupas: een heel oude en een modernere. Vanwege de regenval bezoeken we
ze niet want we komen nog veel tempels tegen.

Foto: Josien

Wel laten een Brown-headed Barbet en Malabar Pied Hornbill zich mooi zien.

Malabar Pied Hornbill. Foto: Pieter

We gaan op weg naar Sigirya, waar we een hotel met uitzicht op de rots hebben. Onderweg maken we een stop
bij een stuwmeer bij Kekirawa, waar we o.a. Pheasant tailed Jacanas zien.
We zijn vroeg bij ons hotel waar we lunchen. Na de lunch wandelen we in de tuin van het hotel met o.a. Common
Iora. en Tickell’s blue Flycatcher.

Tickell’s Blue Flycatcher. Foto: Josien

Woensdag 16 november

Vandaag is het droog, zonnig en goed warm! Vannacht hoorden we de Brown Wood
Owl roepen. We gaan vroeg op weg omdat we Sigiriya Rots, ook wel Leeuwenrots genoemd, gaan beklimmen.
1600 jaar geleden liet de koning Kayapa zijn paleis boven op deze rots bouwen (rond 480). Hoewel van dat paleis
niet veel meer over is, kun je nog wel delen van de oude muren en de koningstroon zien. Onder die restanten is
ook een oude poort die aan een leeuw doet denken, vandaar dat de rots de naam ‘leeuwenrots’ heeft gekregen.

Een paar van ons blijven in de tuin wat op zich geen straf is. Veel vlinders, apen, vogels en libellen laten zich
bewonderen.

Asiatic bloodtail Foto: Josien

Als we rond wandelen zien we o.a. Jerdon’s Leafbird, Small Minivet, en een Brown-capped Pygmy
Woodpecker..
We lunchen bij het hotel. Een wandeling in de middag op de zandweg naast het hotel levert heel veel vlinders op,
waaronder de Nilgiri Tit.

Nilgiri Tit. Foto: Josien

Later in de middag vogelen we nog bij rijstvelden in de buurt wat een hoop nieuwe soorten oplevert o.a. de
Alexandrine Parakeet en de Plain Prinia

Plain Prinia. Foto: Yvonne

17 november

Het is een mooie zonnige dag. De wandeling in de tuin voor het ontbijt levert de prachtige Orangeheaded Thrush op.

Orange-headed Thrush. Foto: Josien

Na het ontbijt gaan we naar Dambulla, de rots tempel, met meer dan 80 grotten in het gebied, 5 heiligdommen, 4
belangrijke kloosters en veel beelden, waarvan een belangrijk deel beeltenissen van Boeddha.
Om er te komen moesten we flink wat reden op. Onderweg werden prachtige Waterlelies om te offeren verkocht.
Foto: Pieter

De wandschilderingen, die een oppervlakte van 2100 vierkante meter beslaan, omvatten afbeeldingen die laten
zien hoe Boeddha tevergeefs door Mara werd uitgedaagd. Er is ook een wandschildering die het uitspreken van
de Eerste Leerrede voorstelt.

Ook zijn er beelden van de hindoe-goden Vishnoe en Saman waarmee de intrede van het hindoeïsme in Sri
Lanka wordt weergegeven.
Na Dambulla gaan we op weg naar Kandy. Na de lunch in het hotel bezoeken we de Tempel of Tooth. Het
relikwie van de tand van Boeddha (Pali danta dhātuya) wordt in Sri Lanka vereerd als een heilig cetiya-relikwie
van de Boeddha, de grondlegger van het boeddhisme, de vierde grootste religie ter wereld.
Het complex is prachtig aangelegd en grenst aan het Kandy meer, waar Black-crowned Night Heron zeker niet
schuw is en de White-bellied See Eagle regelmatig een rondje meer doet, dit keer zonder vis.

Foto: Yvonne

Ons hotel ligt op een berg met een mooi aangelegde tuin met zwembad, heerlijk om in de namiddag te
ontspannen. Na en heerlijk diner naar bed, want morgen hebben we weer een drukke dag!.

18 november

Vanmorgen voor het ontbijt zien we een Grey Tit en Yelow-fronted Barbet in de tuin.
Na het ontbijt bezoeken we de botanische tuin in Kandy, een prachtige 200 jaar oude tuin. Nagenoeg de eerste
soort die we daar tegen komen is de Indian Pitta, eindelijk! En voor de verandering eens niet op de grond!

Indian Pita. Foto: Josien

Deze Asian Koel zit heerlijk van de vruchten van de boom te eten.

Asian Koel. Foto: Pieter

De botanische tuin is prachtig aangelegd met een enorme diversiteit aan bomen en planten, die veel vlinders
aantrekken zoals de Common Tiger.

Common Tiger. Foto: Yvonne

De Common Hill Myna's trekken lawaaierig door de boomtoppen. We zien o.a. de Large billled Leef Warbler,
Orange Minivet en de prachtige Orchideeën.
Na een late lunch hebben we een heerlijk relaxmoment op deze indrukwekkende en strak geprogrammeerde reis.
Ik ben benieuwd wat ons morgen weer wacht!

19 november

Om 6.30 zitten we in de bus om te gaan vogelen via een heel smal bergweggetje met op sommige
stukken grote gaten in de weg. De zon schijnt en het is licht bewolkt. De eerste soorten die we zien zijn
Plumheaded Parakeet, Layard’s Parakeet, De schuwe Tawny bellied Babbler zien we tussen de bladeren
door scharrelen, maar levert helaas geen mooie foto op.
Eerst ontbijten en dan naar KIthulgala, maar niet zonder een stop bij een boekenwinkel in Kandy.
Na een late lunch in Kithulgala begint het te stortregenen. We zijn al sinds vanmorgen vroeg op pad dus even
lekker bijkomen in de kamer is geen straf. Ons prachtig oude koloniale hotel ligt bij aan de Kelani rivier, het decor
voor de film Bridge on the river Kwai.

20 november

Vanmorgen om 6.00 uur gaan we op weg om te vogelen in tuinen in de buurt. Het is mooi weer en
we zien fantastische soorten in jungleachtig gebied, waaronder de endemische Chestnut-backed Owlet en de
Square-tailed Bulbul.

Square-tailed Bulbul. Foto: Pieter

Na het ontbijt hebben we nog wat tijd om in de tuin van het hotel te vogelen. Hoewel, “spinnen” kan ook.
In de tuin vinden we dit vrouwtje Giant Golden Orbweaver.

Giant Golden Orbweaver. Foto: Josien

Het vrouwtje is vele malen groter dan het mannetje. Na “de daad” vreet het vrouwtje het mannetje op! Een tuin grenzend aan een rivier
levert ook mooie libellensoorten op zoals deze Shining
Gossamerwing
Deze libelle is familie van de beekjuffers, die we ook in Nederland terugvinden rondom stromen en rivieren.
Na het ontbijt gaan we richting ons nieuwe hotel in Nuwara Eliya, maar niet voordat we nog een blik overde rivier werpen: en nie
t voor niets!! We zien op de electriciteitsdraad over de rivier de Stork-billed Kingfisher.Shining Gossamerwing. Shining Gossamerwing. Foto: Yvonne

Stork-billed Kingfisher. Foto: Yvonne

De geplande treinrit gaat niet door vanwege een ernstige vertraging van 3 uur. Maar de rit met de bus door de
theeplantages is ook mooi. Aan het eind van de middag vogelen we nog in het stadspark waar we de Indian Blue
Robin zien.

Indian Blue Robin. Foto: Josien

21 november

Om 5.00 uur gaan we op weg naar Hornton Plains. Onderweg stoppen we diverse keren waarbij
we de eerste nieuwe soorten zien: Sri Lanka Bush Warbler, en deze prachtige Sri Lanka Whistling Thrush.

Sri Lanka Whistling Thrush. Foto: Yvonne

Een stuk verder, bij een andere ingang van het park stappen we uit en zien we de o.a. een Black-cheeked
Lizard. Rond het bezoekerscentrum zien we de Hill Swallow, Black-winged Kite en de Steppe Buzzard.

Steppe Buzzard. Foto: Yvonne

22 november

Om 6.00 uur maken we een vogelrondje in het Victoria park waar we de prachtige Kasmir
Flycatcher en de Grey-headed Canary Flycatcher zien, maar helaas te kort voor een foto. Daarna ontbijten,
inpakken en op weg naar Tissamaharama, via een prachtige route door de bergen waar we vanwege de hevige
regen van de afgelopen tijd meestal kleine, maar soms ook behoorlijk grote aardverschuivingen,zien. We hebben
een koffieshop waarbij we uitkijken op de kloof bij Ella. Na aankomst in ons hotel gaan we na de lunch in de
omgeving vogelen. Wat opvalt zijn de bomen met duizenden Flying Foxes die daar overdag slapen. Avonds
worden deze bomen ingenomen door honderden Aalscholvers en Reigers. Tegen schemer gaan we op zoek naar
uilen, ongelofelijk, wat een prachtig uiltje is de Jungle Owlet.

Jungle Owlet. Foto: Pieter

23 november

Een dag naar Bundela NP! We vertrekken om 5.00 uur. Bij het park stoppen we. We horen en zien
de Indian Nightjar en Jerdon’s Nightjar! Bundala is echt een groot vogelfeest. Blue-tailed Bee-eaters;

Blue-tailed Bee-eater. Foto: Pieter

Diverse steltlopers zoals Marsh-, Green- en Common Sandpiper, Long-toed Stint maar ook de Painted Stork

Painted Stork. Foto: Jan

Small Pratincole, Pacific Golden Plover, Gewoon teveel om op te noemen!
In de namiddag gaan we weer in de buurt op zoek naar Spechten en uilen. Met behulp van locale jongens lukt het
om de Brown Fish Owl te zien, naast de Eastern Barn Owl en Brown Hawk-Owl.
Wat een dag! En dan zien we ook nog 3 White-naped Woodpeckers bij iemand in de tuin.

White-naped Woodpecker. Foto: Pieter

24 november

Vandaag om 5.00 vertrekken we en brengen eerst een bezoek aan Yala NP. Dit is een van de
drukste parken in Sri Lanka. We zien al snel een Pin-tailed Snipe, heel dicht naast de Jeep.

Pin-tailed Snipe. Foto: Josien

Naast Wild Boar, Eurasian Hoopoe zien we de zeldzame Lesser Atjutant en de zeer zeldzame Sirkeer
Malkoha.

Na Yala bezoeken we NP Udawalawa, een veel rustiger en ook mooi NP. We zien de Crested Serpent Eagle.

Crested Serpent Eagle. Foto: Jan

De super traktaties van die dag zijn de Barred Buttonquails die voor de Jeep een zandbad nemen.

Barred Buttonquail. Foto: Josien

En dan nog de vele Asian Elephants die tegen sluitingstijd tevoorschijn komen!

Asian Elephant. Foto: Yvonne

2 lange, ook wel vermoeiende, maar prachtige dagen! Ons prachtige hotel ligt aan een stuwmeer.
Na een heerlijk diner gaan we voldaan naar bed!

25 november

Vandaag starten we rustig met om 8.30 ontbijt. Voor die tijd maak ik een rondje door de tuin en zie duizenden reigers uit
hun slaapplaats over het naastgelegen meer vertrekken. Wat een indrukwekkend gezicht! De chauffeur heeft een Indian Scops
Owl gezien! In de tuin van het hotel en hij is goed te zien! Om 10.00 uur vertrekken we naar Sinharadja, een tocht van 3 ½ uur.
Na de lunch rijd we met Jeeps het tropisch regenwoud in op zoek naar de Sri Lanka Bay Owl. We vinden hem maar hebben geen mooie foto kunnen maken!
Na een korte tropische regenbui van 20 minuten gaan we verder. Kort daarna vinden we 2 Sri Lanka Frogmouths, rustend in een boom.

Indian Scops Owl. Foto: Foto: Yvonne

Maar in de tuin van hotel is veel te beleven. Naast de Indian Palm Squirrel struint er ook een Layards Striped
Squirrel rond.

Layards Striped Squirrel. Foto: Josien

En Sinharadja betekent nu eenmaal heel veel vogels. De Yellow-browed Bulbul bezoekt ook regelmatig de tuin.

Yellow-browed Bulbul. Foto: Josien

26 november

Om 5.30 vertrekken we in oude Engelse legerjeeps, het regenwoud in. Via een slecht pad met grote stenen en kuilen rijden
we in 3 kwartier de berg op naar een tuin waar regelmatig de Sri Lanka Spurfowl verschijnt. Vandaag zijn we succesvol, hij laat zich 2 keer goed zien.
We voelen ons wel wat gênant om zo het leven van de bewoners binnen te stappen met al onze dure apparatuur. Maar toeristen, vormt voor hen een welkome bron van inkomsten. De leefomstandigheden tussen die van hen en ons verschillen enorm.
Oké, er staat een schotel op het dak, ze hebben televisie. Maar de keuken ziet er wel anders uit dan wij gewend zijn. Ik heb wat foto’s met mijn telefoon genomen. Hierop wordt gekookt!

De onderstaande foto laat zien waar en onder welke omstandigheden de tanden gepoetst worden.

Foto: Josien

In de tuin waar fantastisch veel te beleven valt!!! Bijvoorbeeld de Sri Lanka Grey Hornbill. En de endemische Ashy-headed Laughing Thrush.

Sri Lanka Grey Hornbill. Foto: Pieter

Maar ook hier fladdert er veel aan vlinders zoals schitterende Lyme Butterfly

Lyme Butterfly. Foto: Josien

De toppers van vandaag zijn toch wel de Red-faced Malkoha en natuurlijk de Serendib Scops Owl.

Serendib Scops Owl. Foto: Pieter

27 november

staat om 5.15 uur de koffie klaar en om vertrekken we om 5.30 uur met ontbijtboxen mee voor
onderweg. We rijden naar een onderzoekscentrum hoog in de bergen, een prachtige plek waar we al gauw de
white-faced Starling zien, maar ook de Sri Lanka Blue Magpie.

Sri Lanka Blue Magpie. Foto: Pieter

We bezoeken een punt aan de andere kant van de top waar we de endemische Sri Lanka Kangeroo Lizard
zien.

Sri Lanka Kangeroo Lizard. Foto: Josien

We gaan terug naar het hotel waar we ons douchen en afscheid nemen van deze vriendelijke mensen en de
prachtige plek. Op naar Mirrissa, met een tussenstop in Galle waar we lunchen en een wandeling door de stad
maken. In de stad valt nog veel te zien van de Nederlandse overheersing in de 17e en 18e eeuw.

Galle. Foto: Jan

28 november

Onze laatste dag waarop we het rustig aan doen. In de ochtend gaan we in de buurt nog wat
rondkijken en zien nog mooie dingen zoals de Pied Parasol.

Pied Parasol. Foto: Yvonne

We zien een Watercock en een zeer schuwe Black Bittern! We hebben geen fatsoenlijke foto’s maar wel van
deze Blue Tiger!

Blue Tiger. Foto: Yvonne

Er fietst een kokosnootverkoper langs, nou dat willen we zeker proeven!

Foto: Pieter

Van de Variegated Fluterer vlogen er tientallen rond, wat een prachtige libel. Na de lunch blijven we bij het hotel. We kunnen ontspannen aan het strand of bij het zwembad. Vanavond om 22.00 uur vertrekken we naar het vliegveld en gaan we op huis aan!
Het is een prachtige reis geweest, met een fijne groep, die heel veel gelachen en gedeeld heeft met elkaar.
We bedanken natuurlijk de chauffeur en zijn bijrijder, voor al hun goede zorgen en goede comfortabele ritten!
Koush onze lokale gids heeft dit met zijn ontoombare energie tot een onvergetelijke reis gemaakt.
Thank you Koush for your hospitality, for sharing your knowledge with us and for taking us to all the nice places!
I hope to see you again next year! Met een tussenlanding in Doha landen we na een voorspoedige reis om 13.30 uur op Schiphol.
Nadat we onze bagage hebben, nemen we afscheid van een elkaar. Tot ziens! Ik ben aan het eind van dit verslag gekomen dat ik met veel plezier heb gemaakt.