grusgrus 20161030 DE Brandenburg Pim Wolf OW3A4858 copy
  • 21 december 2023
  • Klaas Visser

Brandenburg
Brandenburg is een deelstaat in het oosten van Duitsland, de voormalige DDR.
Brandenburg is met 86 inwoners per vierkante kilometer dun bevolkt. Duitsland in zijn
geheel heeft een bevolkingsdichtheid van 227,2 inw./km². De staat is groot, maar heeft
dus weinig inwoners. In het midden ligt de enclave Berlijn, de hoofdstad van Duitsland.
Berlijn was tot 1920 onderdeel van Brandenburg, maar vormt nu een eigen deelstaat.
Door de uitgestrektheid en vele natuurgebieden leven er veel vogelsoorten
waaronder de Kraanvogels en Grote Trappen van profiteren.

Vrijdag 29 september 2023

Rond 09.00 uur verzamelen we in Deventer, in de Stationsstraat. Aangezien iedereen op tijd
aanwezig is vertrekken we rond 09.15 uur. Na een uurtje rijden we Duitsland binnen. De reis
verloopt redelijk voorspoedig, mede dankzij het mooie weer. We hebben 2 tussenstops bij
Bad Oyenhausen en bij Helmstedt.
Onderweg doen we al gelijk de 1e waarnemingen, zoals Rode Wouw, Buizerd, Bonte
Kraaien Raaf, etc.
Daarna hebben we onze 1 stop bij een kijkhut bij Nauen. Daar komen we rond 16.45 uur
aan. We vallen gelijk met de neus in de boter. We zien en horen gelijk al Kraanvogels
overtrekken.
Het kan haast niet beter. Rond 18.00 uur komen we bij het hotel aan en kunnen om 20.00
uur van onze maaltijd genieten.
Na een heerlijk diner gaan we na een lange en vermoeiende dag naar bed, want
morgenochtend om
06.15 uur staat voor de liefhebbers het eerste deel van de dag op het programma: de
Kraanvogels die hun overnachtingsgebied massaal verlaten om naar hun
foerageergebied te trekken.

Zaterdag 30 september naar het Grote Trappengebied
en een rondje visvijvers.

Rond 06.15 uur staan alle deelnemers klaar voor de ochtendronde en we vertrekken met de
bus naar ‘Am Denkmal’.Een groot monument ter nagedachtenis aanKurfürst Friedrich Wilhelm,
die in 1675 een veldslag met Zweden ‘gewonnen’ heeft. Tot zover de cultuur.
Het weer is goed en eigenlijk te warm voor de tijd van het jaar. Het uitzicht met op de
opkomende zon is mooi. Daarnaast een behoorlijke hoeveelheid Kraanvogels die overtrekken
met hun kenmerkende roep.

De Kraanvogels verlaten het gebied. De aantallen zijn spectaculair, en het geeft een goede
indruk van de aantallen die er zijn. En bovendien de geluiden van deze groepen zijn prachtig
om te horen. Verder worden er in het bos rondom het ‘Denkmal’ een fors aantal waarnemingen
gedaan zoals Boomkruiper, Boomklever, Merel, Roodborst, Sijs, Koolmees, Pimpelmees,
Goudhaan, een roepende Zwarte Specht en een Zwarte Roodstaart. Even na 09.00 uur vertrekken we richting het gebied waar de Grote Trappen zich ophouden.
We rijden het dorp uit en komen onderweg al snel duizenden Kraanvogels tegen die foerageren
in omliggende akkers, waar net geoogst wordt.

Na een klein uur rijden komen we bij het Grote Trappengebied. Op de eerste bekende plaatsen
staat nog mais, Dus we zoeken gestaag verder.
Op weg naar de 1e hut. We zien we eerst vooral een heleboel reeën, maar na enig speurwerk
zien we een groep van rond de 30 Grote Trappen. Verder zijn er veel andere vogels te zien en
te horen in het veld en struikgewas, zoals Graspiepers, Veldleeuweriken, Putters etc.
Daarnaast zien we een Ruigpootbuizerd en man en vrouw Blauwe Kiekendief. We rijden verder naar de volgende hut. Hier nemen we eerst even de lunch. Het weer is prachtig.
Mooi licht en geweldige temperatuur. Op weg naar deze hut zien we o.a. een Rode Wouw en
niet te vergeten een Klapekster. We zien ook een mannetje en vrouwtje Blauwe Kiekendief,
maar zijn te ver weg om op de foto vast te leggen.

Na al dit vogelgeweld en de reeds genoten lunch gaan we eerst even koffie drinken. Dat wordt
uiteindelijk terug naar het hotel omdat een andere accommodatie gesloten bleek te zijn.
Hierna vertrekken we naar de visvijvers. Ook hier blijkt een omleiding te zijn, dus het is even
zoeken hoe we zo dicht mogelijk met de bus erbij kunnen komen. Vlak bij het dorp waar we
overnachten bevindt zich een mooi waterrijk gebied, waar veel ganzen en eenden
overwinteren. De rondwandeling leverde ons een aantal nieuwe waarnemingen op, zoals vele
soorten eenden, maar daarnaast pikken we ook het geluid van Baardmannetjes en
Buidelmezen op. Verder veel Tafeleenden, Krakeenden, diverse Grote Zilverreigers en in de
grote hut een Kemphaan en een Kokmeeuw. De 1e meeuw van de excursie. En bij het
teruglopen spotten we de 1e Beverrat. Van de visvijvers gaan we via het hotel naar de invallende Kraanvogels te kijken die weer terugkeren naar hun slaapplaatsen. Na het overheerlijke diner hebben we de soortenlijst van 2 dagen bijgewerkt en het programma van de volgende dag besproken.

Zondag 1 oktober, visvijvers, de Gülper See
en kraanvogeltrek.

Rond 06.30 uur staan alle deelnemers klaar voor de ochtendronde en we vertrekken met de
bus nogmaals naar de visvijvers. Kijken of we nog wat meer zangvogels kunnen waarnemen
en enige teek van de Kraanvogels.
Het weer is goed, en voor de tijd van het jaar relatief warm. Het is wat bewolkt en de zon blijft
achter de wolken. Er hangt een beetje mist. We horen de pleisterende Kraanvogels al van
verre. Zodra we in de grote hut aankomen kunnen we ze zien staan. Fotograferen onder deze lichtomstandigheden
is wat lastig, maar zo kun je goed waarnemen hoe ze de nacht doorbrengen. Daarnaast zien we op het pad een vos die aan het jagen is en lijkt in het geheel niet schuw voor mensen.

Vervolgens keren we terug naar het hotel en na het uitgebreide en goedverzorgde ontbijt
worden de lunchpakketten ingeladen en vertrekken we rond 09.15 uur naar de Gülper See.
We rijden het dorp uit en komen al snel weer Kraanvogels tegen die foerageren in
omliggende akkers. Vervolgens verder naar de Gülper See, dat een belangrijk rust- doortrek- en
overwinteringsgebied is voor veel water en wadvogels.
Bij aankomst zien we de aanwezige molen.
(https://ferien-im-havelland.de/windmuehle-bockwindmuehle-undvogelwarte-prietzen/) (NABU beschermd gebied Gülper See)
In de winter vind je hier grote aantallen Brandganzen, Rietganzen, Kol- en Grauwe
Ganzen. En veel eenden en natuurlijk Zeearenden. We starten aan de zuidoever.
We lopen langs de zuidoever van waar je goed het meer kunt overzien en aan de andere
kant van het pad bos hebt. Qua weer treffen we het, want het is zonnig en weinig wind.
Anders was het bos in de rug een mooie beschutting geweest, maar dat hadden we nu niet
nodig.
Recht over het meer uitkijkend worden vele waarnemingen gedaan We zien Grote
Zilverreigers, Kievit, Krakeend, Wintertaling, Smient, Wilde Eend, Meerkoeten niet te
vergeten veel soorten ganzen, zoals Kolgans, Grauwe gans en Toendrarietgans.
Maar het mooiste van alles zijn de zeearenden die we zien zitten en vliegen. Helaas deze keer
op grote afstand (andere kant van het meer), maar door de telescoop goed waarneembaar.
In het bos achter ons doen we ook verschillende waarnemingen, zoals de bekende
vliegenzwam, maar nog belangrijker een Kuifmees en alle Bonte Spechten. Als we weer verder wandelen langs de oever komen de meeuwen en ganzen beter inzicht. Er
pleisteren hier duizenden ganzen waaronder grote aantallen Toendrarietganzen. Doordat de
verschillende ganzen goed te zien zijn, volgt er een snelcursus “ganzen spotten en herkennen”.

Halverwege nuttigen we onze lunch en kan iedereen even bijkomen van de hoeveelheid
vogels en indrukken.
Zo rond 14.15 uur hebben we alles gezien en vertrekken we naar het een ander deel van
de Gülper See. Bij de vistrap en waar de Gülper Havel bijna in de Gülper See uitkomt.
Daar zijn weinig waarnemingen dus gaan we snel verder.
Daarna gaan we via een kleine omweg. weer in de bus richting hotel. Onderweg wordt eerst de
inwendige mens verzorgt met een koop koffie. Op die kleine‘omweg’ spottenwe nog een prachtige
Ruigpootbuizerd en als we weer bijna bij het beginpunt van de Gülper See zijn, spotten we nog
een rustende Rode Wouw.

Op de terugweg naar het hotel begint het te regenen. Na een korte stop bij het hotel, gaat er
nog een kleine groep nog een keer naar de kraanvogeltrek kijken. Op de plek waar we naar
de trek kijken komen er weer massaal Kraanvogels over. Na alweer een overheerlijke diner hebben we de soortenlijst bijgewerkt en het programma van de volgende dag besproken.

Maandag 2 oktober 2023.
De terugreis.

Vandaag is het onze laatste dag. We vertrekken vroeg, zodat we op de terugweg nog 1 stop
kunnen maken om vogels te kijken. De 1e stop is het treinstation van Nauen om een 2-tal
gasten af te zetten die met de trein verder reizen. De volgende stop wordt normaliter
overgeslagen, omdat het meestal te vochtig is om het gebied te bereiken, maar aangezien
het droog is geweest, willen we toch een poging wagen.
Na ongeveer een uur rijden komen we aan bij de locatie, in de buurt van Netzen. Aangezien
we de auto’svolgeladenhebbenmetspullenenbijdeuitzichttorengeenzichthebbenopde
auto’s,blijft ondergetekendeachteromdewaardevollespullente“bewaken”.Derestvande
groepgaatrichting de uitkijkpost.
Daar worden nog volop waarnemingen gedaan, waaronder een Zeearend en Visarend.