• 6 december 2023
  • Desirée Kuperus

Groen, groener, groenst in Costa Rica!

Dag 1; 6 december
Meer dan op tijd verzamelt de groep zich op Schiphol en kunnen we het officiële startsein geven voor deze natuurreis Costa Rica.
Met de directe vlucht van KLM komen we na ruim 11 uur vliegen aan in San José en worden we daar door onze lokale gids, Pieter Westra, opgewacht.
Hij zal ons de komende 2 weken “zijn” Costa Rica laten zien.

Dag 2; 7 december
Vroeg in de ochtend, voor zover we dat vroeg mogen noemen, aangezien niet iedereen het slaapritme door jetlag al te pakken heeft, melden we ons bij de receptie voor onze eerste rondleiding in de tuin van hotel Bougainvillea.
Toen we gisteren aankwamen was het al donker en bleef de grote botanische tuin nog een verrassing.
Een uur voor het ontbijt zijn de oe’s en aah’s niet van de lucht en zien we ook meteen de verschillende interesses in de groep. Een aantal deelnemers vergapen zich aan de spinnen in de tuin, anderen fotograferen de planten en weer anderen gaan op zoek naar de verschillende vogelsoorten.
Zo worden er deze ochtend (let op, we hebben het hier over minder dan een uurtje) Lessons Motmot, Mottled Owl, Crimson Fronted Parakeet en Gray Hawk gezien.

Na het ontbijt staat ons bezoek aan Poas vulkaan op de planning. Deze nog actieve vulkaan bereiken we via een heerlijke wandeling en ligt op een hoogte van net iets boven de 2700 meter. We krijgen meteen al te horen dat we geluk hebben, gisteren regende het de gehele dag.Maar wij hebben prachtig uitzicht op de krater en het meer met strak blauwe lucht als omlijsting.
Daarna klimmen we via een soort sprookjes pad, omringd met dichte vegetatie, verder tot 2800 meter waar we meteen voelen dat de wind hier de baas is.

We hebben de lunch na deze wandeling verdiend en in Cinchona moet de lunch de strijd aangaan met de verschillende gekleurde vogelsoorten bij de feeders.
We zien verschillende Kolibries, Tanagers en de voor Costa Rica zo herkenbare Emerald Toucanet.

Dag 3; 8 december
Ook vanmorgen startte de dag met een heerlijke wandeling in de tropische tuin van het hotel.
Vandaag staat een programma naar het tropisch regenwoud in de Caribische laaglanden op het programma.
We worden welkom geheten door een lokale kenner, hij zal ons meenemen in het dicht beboste gebied. Voor die tijd worden we getrakteerd op koffie met uitzicht. Want in zijn enorme tuin kunnen we genieten van verschillende druk bezochte feeders.
Zo zien we de Montezuma Oropendola, Green Honeycreeper, Redlegged Honeycreeper, en de Yellow Breasted/Mandibled Tucan.

Nadat we allemaal waterdichte laarzen hebben gekregen gaan we op pad. Vanaf de weg zie je de ingang van het regenwoud nauwelijks, maar nog veel opvallender, nadat we erin lopen zien we de ingang/uitgang ook al snel niet meer.
We gaan op zoek naar de 2 verschillende soorten uilen. Al snel hebben we een paartje Crested Owls gevonden en kunnen we hier echt in de middle of nowhere in stilte genieten van deze twee prachtige vogels.
Dieper het bos in gaan we op zoek naar de witte vleermuizen, kenmerkend voor Costa Rica. En later hebben we goed zicht op een Spectacled Owl.
Blij met onze lokale gids want ook nu hebben we, na wat geglibber door de modder, de dieren snel gevonden. Op foto’s vaker gezien, maar in het echt zijn ze werkelijk uniek. Kleiner dan gedacht (pingpongballetjes) vinden we vier vleermuizen bij elkaar.

Ook de lunch genieten we met uitzicht op die heerlijke Costa Ricaanse tuin met feeders.
We sluiten de dag af met een kort bezoek aan de supermarkt voor water en het laatste  diner in Heredia.

Dag 4; 9 december
Vanmorgen vertrekken we vroeg in de richting van één van de highlights van Costa Rica.
Nationaal Park Tortuguero.

De rit er naar toe leid ons over de ‘snelweg’ van Costa Rica waar we, in tegenstelling van wat de naam doet vermoeden, al weer veel zien.
we ontbijten ergens langs de weg naar Tortuguero  en zetten de reis voort om op tijd in Pavona aan te komen, waar we aan boord gaan van onze transfer boot.
Vooraf zijn we ‘gewaarschuwd’, de boot zal niet steeds kunnen stoppen en deze rit moeten we dan ook zien als de reis van A naar B, we varen iets sneller en de waarnemingen vanaf het water zullen morgen volgen.
Niets is echter minder waar, we zien al veel onderweg, een kleine Krokodil, de eerste Leguanen, verschillende soorten reigers en ook hier alweer vele kleurrijke vogels.

We komen aan bij Mawamba Lodge. Het Wifi wachtwoord is Welcome Paradise. Daar is niets aan gelogen. Gelegen op een smalle landtong, met aan de ene kant lagune, aan de andere kant de Caribische Zee.

Meteen krijgen we te horen dat als we willen zwemmen we dit vooral in het zwembad moeten doen en niet in de ruwe zee.
We krijgen lunch aangeboden in het restaurant waarna we een kort ritje varen naar het kleine plaatsje Tortuguero.
Vanuit hier lopen we in een half uurtje terug naar de lodge via het strand.

Terug bij de lodge wordt voor vele de eerste Luiaard gezien. Ver weg, opgerold, rustend in een hoge boom.

Na het diner komen sommige deelnemers samen om de soortenlijst van de dag in te vullen, anderen gaan op ‘night walk’. Dat wil zeggen, we lopen rond en het is donker, want het is pas 8 uur.
Maar de dagen zijn lang en we gaan vroeg naar bed.
De avondploeg ziet nog veel zoogdieren, zoals een wasbeer en een volgende Luiaard.

Dag 5; 10 december
Vanmorgen worden we vroeg wakker, het was een kletsnatte nacht. We zijn echt in het regenwoud, want het heeft de hele nacht geregend.
Om 6 uur stappen we aan boord bij kapitein Elias en varen we het nationaal park in.
Nog geen paar meter bij de lodge vandaan zit daar in het zonnetje een Black Collared Hawk. Dat is een heel mooi begin. Bare-throated Tiger-Heron laat zich ook mooi fotograferen aan de waterkant.

Niet veel verder worden we opgewacht door Central American Spider Monkeys en even verderop zit een flinke groep Brulapen.
En alsof het nog niet op kon zien we weer een paar meter verder een moeder Luiaard met jong.
Op deze manier komen we niet diep het park in….

Veel verschillende Leguanen, IJsvogels, reigers en een Slaty-tailed Trogon verder varen we terug naar de logde waar het ontbijt ons opwacht.

De rest van de ochtend wandelen we nog wat rond de lodge, pakt een ieder zijn/haar rust moment, wordt er wat gezwommen en is het een mooi moment om tijdens de buien de foto’s die vanmorgen werden gemaakt te bekijken.

Na de lunch in de lodge varen we weer het geweldige Nationaal Park Tortuguero in, op zoek naar nog veel meer moois.
We zien een kleine Brilkaaiman, Green Basilisk en een Common Black Hawk.

Na het diner zien we nog verschillende insecten en krijgen we na veel zoeken toch de Wasbeer nog te zien, hoog in de boom.

Dag 6; 11 december
Dan is het alweer tijd om Tortuguero achter ons te laten. Net op het moment dat we worden geroepen om de bagage naar de boot te brengen is een groot deel van de groep ‘onbereikbaar’, dat wil zeggen, NU EVEN NIET. Want juist op dit moment wordt in de verte de Koningsgier gezien. Met een flinke snelheid (wat het niet maximaal 15 km per uur??) varen we uiteindelijk terug naar Pavona.

Onderweg is het lastig de verschillende dieren te zien, maar sommige zien toch nog de “Jezus Christ Lizard” (een hagedis die over water kan lopen), verschillende Kaaimannen en IJsvogels. Maar we genieten ook vooral van het windje in de haren en het ‘verkoelende’ briesje.

Eenmaal in Pavona staat onze chauffeur Adémar ons op te wachten en rijden we weer bewoond gebied in, door de bananen en ananas plantages.
We maken een stop om te lunchen en gaan op zoek naar de Reuze Nachtzwaluw (“Great Potoo”) die hier in de buurt is gezien.
Helaas vinden we deze niet en we vervolgen onze reis met als eindbestemming Puerto Viejo de Sarapiqui.

In La Quinta worden we letterlijk warm welkom geheten en gaan we meteen de tuin in want deze accommodaties staat erom bekend dat er verschillende kikkers worden gevonden. Niet veel later staan we ons te vergapen aan de Spijkerbroek kikker en de Pijlgifkikker, de ene nog kleiner dan de ander, maar we kunnen dichtbij dus de geheugen kaartjes worden weer veelvuldig gebruikt.
Verder in de tuin liggen twee Kaaimannen en zien we nog verschillende vogelsoorten waaronder de Broad billed Motmot.

Dag 7; 12 december
Vandaag bezoeken we biologisch station La Selva. Een groot deel van het terrein is campus voor studenten en wetenschappers en wij mogen met een lokale gids het regenwoud in.
Een fantastische wandeling die ons diep het regenwoud in brengt en waar we met de kundige ogen van onze gids veel te zien krijgen.

Zo zien we onder andere Purple Throuted Fruitcrow, Bare-nacked Umbrellabird, Gray Capped Flycatcher en Long Tailed Tyrant.

De middag is vrij te besteden, sommige kiezen ervoor om de tijd in het hotel te genieten aan het zwembad, Pieter bied een mooie middag excursie aan om een poging te wagen de Great Green Macaw Ara nog beter te kunnen zien in hun favoriete habitat, namelijk in de amandelboom.
En Jos en ik gaan ziplinen en zweven door het regenwoud van La Virgin op ongeveer 10 minuten van het hotel verwijderd.

De middag is voorbij voordat we er erg in hebben en iedereen kan moe maar voldaan aan het avondmaal beginnen.
De dag heeft ook vandaag zoals afgelopen dagen een aantal fikse maar korten regenbuien gegeven maar de temperatuur zakt niet. Dus we genieten volop.

Dag 8; 13 december
Vandaag een reisdag naar San Gerardo de Dota. Helaas met wat file en een leuke lokaal restaurant onderweg om te lunchen alsnog op plaats van bestemming aangekomen. We logeren in hotel Savegre in de bergen. Even wennen aan de kou, maar wat een idyllische plek.

Dag 9; 14 december
Verblijf in het gebied van de Resplendet Quetzal kunnen we natuurlijk niets anders dan vroeg opstaan om deze bijzondere vogel te gaan zien.
Op een plek die alleen een lokale gids ons kan aanwijzen staan we klaar. Als snel zijn we de geluksvogels van de dag, want we zien zowel een vrouwtje als mannetje en later zal blijken dat we 4 mannetjes en 2 vrouwtjes zien. We hebben super uitzicht en kijken, veelal zelfs op ooghoogte, naar deze bijzondere vogels.

Terug voor ontbijt in het hotel en weer door… Met 4x4 voertuigen van het hotel worden we hoger de berg op gebracht, op het immense terrein van het hotel.

Hier maken we een wandeling door het nevelwoud en genieten van we van de prachtige natuur. Ook hier zien we onderweg nog zowel een mannetje als vrouwtje Quetzal.

Vanmiddag lunchen we op een plek die voor veel vogelaars, maar vooral voor fotografen bekend staat als hotspot aangezien de feeders hier zeer druk bezocht zijn. Ook wij schuiven vanmiddag aan.
Hier zien we weer veel verschillende soorten, zoals de Acorn Woodpecker en de prachtige Golden-browed Chlorophonia. Die laatste zorgt ervoor dat de eettafel erg snel weer leeg is.
Zoals sommige zeggen tijdens deze reis, eten is optioneel 😉

De middag is ter vrije besteding. Sommige kiezen voor een middagdutje, anderen voor een wandeling en weer anderen genieten van een drankje in de bar.
In de middag maken we nog een wandeling langs de snelstromende rivier en in de avond staat weer een aangenaam 3-gangen diner op ons te wachten.

Dag 10; 15 december
Een kortere reisdag deze keer.
We gaan onderweg naar de westkust en maken een stop bij een lokaal restaurant voor de lunch. Een stop waar we ook deze keer bijna niet aan eten toekomen door al het moois en kleurrijks wat we zien.

We worden in de watten gelegd met een heerlijk lokaal buffet en genieten ondertussen van de verschillende vogels, leguanen en het geweldige uitzicht over de vallei.

Bij het hotel La Cusinga Lodge wacht ons, misschien wel het mooiste uitzicht van deze reis.
Een uitzicht balkon bij de receptie met zicht over de Stille Oceaan. Vanaf hier kijken we over de toppen van de weelderige tuin en zien we weer zoveel mooie kleurrijke vogels.
Het diner overtreft bijna alle verwachtingen en in de avond krijgen we een belangrijke waarschuwing.
Jeffrey, één van onze medereizigers, is weer op pad geweest. Met zijn kenmerkende hoge (lees veilige) laarzen en reptielenhaak weet hij in de tuin een Fer de Lance te vinden. Eén van de meest gevaarlijke slangen die we hier kunnen tegenkomen.
Alle reizigers worden, vergezeld van een goede zaklamp, naar de kamer gebracht.
Onderweg komen we nog een slang, dit keer een ‘Cateye’ slang, tegen.

Dag 11; 16 december
Deze dag staat in het teken van water, zee, varen en dus hopelijk zeezoogdieren.
Nog onderweg naar de boot komen we twee Kaaimannen tegen en zien we een flinke groep Ooievaars.
Na een korte veiligsheidsbriefing gaan we aan boord van een (overdekte) boot en varen we langs de prachtige rotsformaties, grotten en zelfs de spot waar Mel Gibson de Apocalyps opnam.
Helaas ontkomt niet iedereen aan zeeziekte, maar een duik in de heerlijk warme zee (met al je kleding nog aan toch Marieke?) brengt meteen verlichting.

Helaas zien we, behalve verschillende zeevogels (onder andere Bruine Gent, Sternen en Pelikanen), geen walvissen of dolfijnen tijdens onze tocht.
Terug in het hotel duiken sommigen even kort het zwembad in voordat we weer worden verwend met een heerlijke lunch.
De middag maken we een wandeling naar het strand wat we vanaf het water al goed hebben kunnen zien liggen.
Een mooie wandeling, stijl naar beneden, door het nevelwoud brengt ons bij een prachtig stuk, onaangetast strand.
De wandeling terug is pittig en we verliezen voor ons gevoel liters vocht, maar aan het einde van de klim worden we dan wel zeer warm welkom geheten door een groep van ongeveer 25 Kapucijnapen die wel over ons heen lijken te vliegen en slingeren.

Even het vocht aanvullen op het balkon bij de receptie bleek een goed idee, want wat ons op het water niet lukt wordt alsnog goed gemaakt met zicht op walvissen ver weg op zee.
Dankzij het gebruik van de telescoop van onze reisbegeleiders kunnen we het allemaal zien.

Dag 12; 17 december
De dag begint weer vroeg, na de natuurlijke wekker van de Brulapen in het woud.
We starten de dag, voor het ontbijt, met een facultatieve wandeling, rond de lodge. Dit bleek een vruchtbare wandeling, want we zien veel nieuwe soorten zoals White Troated Flychatcher en Blue Crowned Manakin.

Tijdens het ontbijt worden we weer ‘lastig gevallen’ door een groep Kapucijnapen, dit keer met kleintjes op de rug erbij.
Kunnen we nou nooit eens rustig eten??

We reizen naar het noorden en komen terecht in een heel ander klimaat, droger, anders warm dat is duidelijk. We ontdekken vanmiddag, na de lunch in ons nieuwe onderkomen, Parque Nacional Carara.
Deze middag wandeling wordt voor velen één van de hoogtepunten doordat we op zeer korte afstand kennismaken met een Coati. Het dier lijkt geen last van ons te hebben of zelfs niet te zien, struint de bodem van het bos af, op zoek naar eten en komt daarmee op enkele meters afstand van ons als zeer geïnteresseerde toeschouwers.

Dag 13; 18 december
Vanmorgen starten we de dag vroeg, want om 07.00 uur mogen we als groep het park in. De ochtend is de temperatuur nog aangenaam voor mens en dier en we genieten van het park en de natuur. Vooral de afmetingen van de bomen en de manier waarop deze door de luchtwortels worden omgeven valt hier op.

De middag hebben we tijd voor wat ontspanning in het hotel, sommigen genieten van een duik in het zwembad, anderen gaan op zoek naar de slang die Henk een paar uur eerder heeft gevonden in de prachtige tuin van het hotel.

De middag sluiten we af met een zonsondergang en uitzicht op zee.
Hier zien we de nachtzwaluw nog goed.
De avond gaan een aantal enthousiastelingen nog op pad in het donker en worden er Kinkajous in de tuin van het hotel gezien. Ook hier wordt de nachtzwaluw nog van dichtbij gezien.

Dag 14; 19 december
Voor velen een zeer aantrekkelijke ochtend met een boottocht op de Tarcoles Rivier op het programma.
Behalve het varen, wat al relaxt op zich is, zal voor de meeste mensen de grote hoeveelheid watervogels en Krokodillen hier blijven hangen.
Zo zien we een Skimmer, Pigmee Kingfisher, Roseate Spoonbill en voordat we terug naar het hotel reden zagen we een paartje Black- and White Owls.

De middag reizen we naar de provincie Guanacaste en zien we wederom een geheel ander landschap en merken we ook hier dat het klimaat verandert.
Op de aanhanger van een tractor zien we een geheel nieuw gebied en worden we vooral verrast door drie verschillende uilensoorten; Ferruginous Pygmy Owl, Pacific Screech Owl en Barn Owl.

We komen pas laat aan bij onze laatste overnachtingsplaats en zien we doordat het donker is niets van het prachtige uitzicht.
De avonden zijn echter wel een mooi moment voor spinnen en dus laat één van de lokale kenners ons kennis maken met één van de Tarantula soorten. Sommigen durven deze op hun handen te houden en vinden zichzelf erg stoer 😉

Dag 15; 20 december
Ook hier hebben we een natuurlijke wekker in de vorm van Brulapen en kunnen we vroeg genieten van het prachtige uitzicht over de oceaan. Want wat we gisteren avond niet hebben kunnen zien, onder huisjes liggen allemaal zo dat we zicht op de prachtige tuin en zee hebben.

Vanmorgen maken we met Pieter een wandeling door het tropisch droogbos voor het ontbijt en na het ontbijt bezoeken we de zoutpannen.
In de tuin van het hotel zien we een Cinnamon Hummingbird en de prachtige White-troated Magpie-Jay.

Helaas zit onze reis er alweer bijna op. Onderweg naar de luchthaven van San José bezoeken we nog een vlindertuin waar we ook lunchen.
Daarna gaan we voor de laatste etappe van de reis om weer aan boord van het vliegtuig voor de laatste nacht van de reis.

Dag 16; 21 december
Na een goede directe vlucht terug naar Amsterdam landen we, ondanks de storm, rustig en nemen we afscheid van de groep.
Wat heb ik genoten van deze reis. Voor mij was het een eerste kennismaking met Costa Rica en ik kan alleen maar zeggen; niet de laatste wat mij betreft!

Het land heeft voor ieder wat wils te bieden. Costa Rica overtuigd met kleur en de afwisseling van zowel natuur, vogels, zoogdieren, reptielen en amfibieën maakt het aantrekkelijk voor een grote doelgroep. Daarnaast hebben we tijdens deze reis gevaren, op een tractor gezeten, gewandeld in het regenwoud, door de bossen, over het strand, in de hitte, in het donker. We hebben gezwommen in zowel de zee als zwembad en gegeten van lokale buffetten als ons á la carte laten verwennen.
Kortom, een indrukwekkende en afwisselende reis met kleur!

Met grote dank aan de verschillende fotografen tijdens deze reis, we laten jullie prachtige beelden graag zien!